مطالعات فرهنگ مجازی

مشخصات وب سایت

فرهنگ مجازی، عنوان درسی است که در مقطع دکترای ارتباطات دانشگاه تهران با تدریس دکتر سعیدرضا عاملی ارائه می‌شود. این وبلاگ در همین راستا و به منظور ارائه و تحلیل پژوهش های کاربردی مرتبط با فرهنگ و فضای مجازی، طراحی شده است.

کلمات کلیدی
بایگانی

برای فهم تفاوت مکان فرهنگی و فضای فرهنگی، لازم است تفاوت دو مفهوم مکان و فضا درک شود. فضا، یک مفهوم انتزاعی بوده که در آن، ظرفیتی برای حضور همه مکان ­ها وجود دارد و برای همگان قابل دسترسی است. هنگامی که انسان ­ها به یک قطعه خاصی از فضا، معنای خاصی می­ دهند، مکان پدید می­ آید. در مکان، امکان دسترسی تنها بر اساس محدوده ­های جغرافیایی وجود دارد و مکان یک عامل محدودکننده برای دسترسی، به شمار می ­رود.

بنابراین، فرهنگ در فضای واقعی، به دلیل مکان­ مند بودن، محکوم به استبداد مکان است. در حالی که فرهنگ در فضای مجازی، از استبداد مکان فیزیکی رها شده و امکان ارتباط با همه جهان را فراهم می ­کند. بدین ترتیب، برخلاف مکان ­های فرهنگی که برای حضور همگان محدودیت ایجاد می­ کنند، ورود به فضای فرهنگی محدودیتی برای سایر کاربران و سایر فرهنگ­ها ایجاد نمی ­کند و فرهنگ ­های بی­ شمار و متکثری در فضای فرهنگی قابل تصور است. «ظهور فناوری همزمان ارتباطات، همه جهان را در عین پراکندگی در یک نقطه جمع کرد و مفهوم فضای واحد را تحقق بخشید» (عاملی، 1395).

 

 

 

بازخورد جوامع به دوفضایی شدن فرهنگ:

چنانچه گفته شد، فضای فرهنگی امکان دسترسی را برای حضور همه افراد و همه فرهنگ ­ها فراهم می­ کند. اما این بدان معنا نخواهد بود که همه فرهنگ ­ها بروز و ظهور یکسانی در فضای فرهنگی داشته باشند. چراکه فرهنگ­ های مختلف از قدرت یکسانی برای بروز و ظهور در فضای فرهنگی برخوردار نیستند. برخی فرهنگ­ها دارای گزاره­ های عام­ تر بوده و توانایی بیشتری برای بروز و ارائه خود در فضای فرهنگی دارند.

در نتیجه، امروزه این امکان وجود دارد که در یک مکان جغرافیایی که در گذشته متعلق به یک فرهنگ خاص بوده است، ارزش ­ها و باورهای فرهنگی دیگر، حاکم گردد. چیزی که از آن تحت عنوان پراکندگی فرهنگی جدید یاد می ­شود. «به عقیده کوپر، پراکندگی دیجیتالی فرهنگی جدید، محصول مهاجرت ذهنی و پراکنده شدن تمایلات، انگیزه ­ها و ارزش ­ها در فضای مجازی است» (عاملی، 1395).

وجود فرهنگ ­های قدرتمندی که در مقایسه با فرهنگ ­های محلی از گزاره ­های عام­ تر و جهانی­ تر برخوردار بوده و توانایی بیشتری برای بروز در فضای فرهنگی دارند، موجب بروز برخی نگرانی­ ها در میان فرهنگ ­های محلی شده است. «سست شدن پیوند فرهنگ با مکان، مستلزم نفوذ همزمان نیروهای دوردست در جهان ­های محلی و کنده شدن معانی روزمره از لنگرگاه­ هایشان در محیط محلی است» (تاملینسون، 1393). در نتیجه، فرهنگ­ های ملی و محلی با قرار گرفتن در برابر فرهنگ­ های قدرتمند جهانی، تغییر می ­کنند. این تغییر ممکن است با تحت سلطه درآمدن برخی از جنبه ­های فرهنگ­های ملی و محلی در برابر فرهنگ­های قدرتمند جهانی همراه باشد که از آن تحت عنوان همگن ­سازی یاد می­ شود. در حالت دوم، شاهد چند رگه ­سازی و ترکیب صور فرهنگی با یکدیگر هستیم و در حالت سوم که مطلوب ­ترین حالت خواهد بود، ورود صور فرهنگی جدید و ادغام آن با ابعاد بومی فرهنگ و آفرینش معانی و صور فرهنگی نوین است که بدان ادغام­ سازی گفته می ­شود (کرین، ناواشیما، و کاوازاکی، 1388).

«فضای مجازی می­تواند بسیاری از فرهنگ­ها را تبدیل به خرده­فرهنگ یا فرهنگ­های ضعیف کند و می­تواند بسیاری از فرهنگ­هایی را که زمانی در مرکزیت قرار داشتند، بـه حاشیه ببرد و دیگر نتوانند هویتی ملی پیدا کنند» (عاملی، 1394). اینکه فرهنگ­های ملی و محلی در برابر فرهنگ­های قدرتمند جهانی چگونه تغییر کنند، به میزان زیادی به نحوه مدیریت و مهندسی فرهنگی جوامع، بستگی خواهد داشت. 

در چنین شرایطی، بهترین واکنش و بازخورد جوامع به دوفضایی شدن فرهنگ، تلاش برای ورود به رقابت در عرصه جهانی خواهد بود. «راه حل تسهیل و ساخت فرهنگی قوی در جریان دو فضایی شدن فرهنگ، ایجاد یک سیستم منسجم است که شامل مواردی چون خلاقیت، قوانین و مقررات، مدیریت داده و سواد اینترنتی باشد» (عاملی، 1395).

 

 

منابع:

تاملینسون، ج. (1393). جهانی شدن و فرهنگ. ترجمه محسن حکیمی. تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.

عاملی، س. (1395). مطالعات جهانی شدن: دوفضایی شدن ها و دوجهانی شدن ها. تهران: سمت.

عاملی، س. (1395). نهمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی شدن جهان. دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران.

عاملی، س. (1394). همایش بین­المللی سبک زندگی و سلامت: فرهنگ و فضای مجازی. دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران.

کرین، د؛ ناواشیما، ن؛ و کاوازاکی، ک. (1388). فرهنگ جهانی: رسانه، هنر، سیاست گذاری و جهانی شدن. ترجمه نعمت الله فاضلی و مرتضی قلیچ. تهران: دانشگاه امام صادق.

 

  • زهرا مجدی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی